Disputa
de Pierre de Marivaux
Este cuplul o forță ce nu-și mai găsește spațiul de manifestare? Există o discordanță între setările cu care ne-a înzestrat specia și mediul social pe care ni l-am construit?
Cât de important este să aflăm cine a trădat primul, barbatul sau femeia? Ne va da raspunsul la această întrebare soluția funcționalității în cuplu? De ce am fi în stare pentru a afla adevalărul? Dinamica zbuciumată a lumii în care trăim anesteziază parțial emoțiile oamenilor și impune experimentarea unor senzații mai crude, mai viscerale, mai intense.
Spectacolul ,,Disputa” oferă răspunsul la această ultimă întrebare. Un experiment ce are în centru patru tineri (2 fete și 2 băieti) ce au fost crescuți într-un spațiu izolat, fără a interacționa unii cu alții, pentru ca astăzi, sub ochii noștri, să se întâlnească pentru prima dată. Vom putea urmări întâlnirea dintre patru suflete la fel de pure asemeni primilor oameni.
Un spectacol despre sălbăticia, fragilitatea, teama și libertatea întâlnirii dintre oameni, dintre primii bărbați și primele femei, dintre primele suflete ce sunt gata să fie eliberate.
(Diana Păcurar, Regizor ,,Disputa”).
Textul lui Marivaux, din perspectivă scenografică, a necesitat o recontextualizare, o nouă formă coerentă, ce slujește drept punte între tendințele și direcțiile teatrului francez de secol al XVIII-lea și condiția teatrului contemporan.
Construite prin filtrul revoluției optzeciste, spațiul și costumele gravitează între nuanțe de pop-art radicale, spațialități liminale, pasteluri electrizante tipice ecranelor pentru calculator.
O astfel de „scoatere de la naftalină” a unui text de secol al XVIII-lea, prin eliminarea eternelor crinoline imposibil de purtat, a perucilor sintetice de Ludovic, a bastoanelor poleite, săbiilor de toledo din gumă sau a elementelor de mobilier inutile și a butaforiei (excesiv de încărcată prin ornamentare cu poleială metalică), conduc spre un nou tip de abordare scenogrfică, nu prin originalitate, ci prin alăturare și potrivire laolaltă a unor valori comune stilistice.
Astfel, se compune un colaj de elemente de frazare stilistică, în care intră bandane colorate, sneakers, work-outs, patine cu rotile, mult albastru și alb, o portocală.
(Theodor Niculae, Scenograf „Disputa”).
Lucrul la acest spectacol a fost o reală bucurie pentru mine, fiindcă am apreciat din plin fiecare etapă a procesului de creație. Eu și colegii mei – Diana Păcurar (regizor), Theodor Niculae (scenograf), Andrei Raicu (sound designer) – am încercat să alcătuim un echilibru optim între semnificațiile textului, conceptul regizoral, mișcarea scenică, spațiul și cadrul acțiunii, universul sonor și toate celelalte elemente care pot oferi valoare spectacolului. Sperăm ca rezultatul la care am ajuns să fie pe placul tuturor spectatorilor, indiferent de vârsta, experiența de viață, preferințele, statutul și dispoziția cu care vor păși în sala de teatru.
(Selina Colceru, Coregraf ,,Disputa”).